Åk.7

Genom Skapande Skola får eleverna under läsår 2024/2025 i årskurs 7 i Nynäshamns Kommun en...

Konstnärlig Workshop med 

Marika Heidebäck

ANIMATION med vardagliga saker
Hur får man ett äpple att försvinna? Ett par skor att knyta ihop sig med varandra och dansa? 
Att lära sig animera objekt med stop motion teknik är ett lätt och roligt sätt att hitta magin i animation. Jag har med mig en låda med objekt som eleverna kan använda för animation. Men det är välkommet om klasserna kan förbereda sig genom att samla ihop egna saker. Det kan vara allt från bestick, suddgummi, en trasig mobiltelefon eller något egentillverkat. Bara genom att sätta ett par enkla ögon på till exempel en kopp kan ge den en personlighet. 

Papper att göra ögon av tar jag med men med det är bra om det finns saxar, sudd och blyertspennors i klassrummet.


Upplägget: 
Eleverna delas in i 6 grupper och varje grupp får varsin Ipad. 
Introduktion 15 min
grunder i animation, genomgång av program. 
Förberedelse 15 min 
Idé, val av objekt, tillverka ögon 
Animation 30 min 
Rast 10 min 
Ljudläggning 10 min 
Inspelning av röster, val av musik 
Gemensam visning av allas filmer 10 min 


Tid och plats: 
V 3
måndag 13/1
Vanstaskolan
A kl 9.30-11
B kl 12-13.30

tisdag 14/1
Vanstaskolan
C kl 9.30-11
D kl 12-13.30

onsdag 15/1
Gröndalsskolan
A kl 9.30-11
B 12-13.30

torsdag 16/1
Gröndalsskolan
C kl 9.30-11
D kl. 12-13.30

fredag 17/1
Gröndalsskolan
E kl 9.30-11
F kl. 12-13.30

V 4
måndag 20/1
Gröndalsskolan
G kl 9.30-11


Till kulturombud och mentor: 
  • Till workshopen behövs iPads som vi hyr från aktören. Saxar, sudd och blyertspennor behöver finnas i klassrummet.
  • Informera eleverna i god tid om aktiviteten. Skriv gärna i veckobrev.
  • Se över hur klassernas schema blir under dagarna. Behöver lunchtiden tex ändras för klassen. 
  • Planera lämpliga klassrum för aktiviteten. Lägg om schemat så att klassen får vara kvar hela workshopen i samma klassrum.
  • Planera så att en pedagog från skolan är med under hela workshopen. Det eleverna genomför kan kanske användas som bedömningsunderlag?
  • Informera berörd personal om aktiviteten, så att det inte krockar med skolans ordinarie verksamhet. 

Mer information om Marika: